
ORANJESTAD – De Arubaanse luchthaven heeft de jaarlijkse Safety Week afgesloten met een gezamenlijke veiligheidsinspectie op het platform van luchthaven Queen Beatrix. Medewerkers en partners verwijderden daarbij losse voorwerpen en andere risico’s voor vliegtuigen, materieel en personeel.
De veiligheidsweek vond afgelopen week plaats. De luchthavenautoriteit bracht medewerkers, luchtvaartmaatschappijen, overheidsdiensten, dienstverleners en hulpdiensten samen voor presentaties en praktische bijeenkomsten over de veiligheid van het luchthavenbedrijf.
Veiligheid op de luchthaven
Onderwerpen waren onder meer de afhandeling van vliegtuigen op de grond, veiligheid op het luchtvaartterrein, evacuaties, onderhoud van de luchthaven, luchtverkeersleiding, het tanken van vliegtuigen en de aanpak van incidenten bij de brandstofopslag.
Deelnemers bezochten ook de werkzaamheden voor Gateway 2030, de uitbreiding van de luchthaven. Daarbij kregen zij uitleg over de veiligheidsmaatregelen op een bouwplaats die deel uitmaakt van een operationele luchthaven.
Inspectie op het platform
De week eindigde met de Foreign Object Debris-wandeling, een periodieke controle op het platform. Daarbij wordt gezocht naar los materiaal, afval en andere voorwerpen die schade aan vliegtuigen kunnen veroorzaken of gevaar opleveren voor medewerkers.
Volgens veiligheids- en compliancemanager Andry Lopez laat de grote opkomst zien dat veiligheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van iedereen die op de luchthaven werkt.




























